Schiphol airport
Luchthavens en cijfers

Schiphol airport

Rondom de grootste Nederlandse luchthaven Schiphol is al jaren van alles te doen. Zo zijn er plannen om het vliegveld deels in zee aan te gaan leggen. Dit plan kan op veel tegengas rekenen maar is in de toekomst misschien bittere noodzaak. Door een deel van de luchthaven naar zee te verplaatsen komt er veel meer ruimte beschikbaar. Daarnaast vermindert het de onrust voor de omgeving. Dit is iets wat een heikel punt is. Problemen over geluidsoverlast voor omwonenden zijn veel gehoord als reden waarom er minder gevlogen moet worden.

Er zijn zelfs initiatieven gaande om meer mensen per fiets naar Schiphol te laten komen, zodat het verkeer om de luchthaven heen ontlast kan worden. Omdat er bijna 60.000 mensen werkzaam zijn op Schiphol komen er ongelofelijk veel personen dagelijks naartoe. Dan denken we daarbij nog niet eens aan alle passagiers die je hierbij op kunt tellen. Reden genoeg dus om ervoor te zorgen dat het vliegveld veilig bereikbaar is, ook op de fiets. Het is uiteindelijk de bedoeling dat zelfs een vijfde van alle medewerkers van de luchthaven op den duur de fiets gaat gebruiken om dagelijks heen en weer te pendelen.

Hoe de uitbreiding van Schiphol uiteindelijk plaats gaat vinden valt nog te bezien. Plannen zijn er meer dan genoeg. Deze zijn echter niet altijd even makkelijk uit te voeren omdat er met zoveel partijen en instanties rekening gehouden dient te worden. Feit blijft echter wel dat er met de luchthaven veel geld wordt verdient, een factor die zeker niet onderschat mag worden.