Iran Air
Luchthavens en cijfers

Iran Air

Nu Iran de laatste tijd volop in het nieuws is omdat het land een Oekraïens passagiersvliegtuig zou hebben neergehaald nabij de hoofdstad Teheran, herinneren velen zich wellicht ook nog het passagiersvliegtuig van Iran Air, dat in 1988 door de Amerikanen werd neergeschoten boven de Perzische Golf. Dit artikel gaat echter niet over vergeldingsacties, maar over Iran Air, de airline van de Islamitische Republiek Iran, zoals deze luchtvaartmaatschappij zichzelf sinds 1979 officieel noemt.

[IMAGE=dZdb3Id5lmRM.jpg]

Terug in de tijd

Iran Air is begonnen onder de naam Iranian Airways. Deze luchtvaartmaatschappij werd reeds in 1944 opgericht en begon met het verzorgen van nationale vluchten tussen een aantal Iraanse steden. Vanaf 1946 werd er voor het eerst internationaal gevlogen, namelijk naar Egypte (Caïro), Irak (Bagdad) en Israël (Tel Aviv) en een jaar later werd ook Frankrijk (Parijs) aangedaan. In 1954 werd Persian Air Services opgericht en deze luchtvaartmaatschappij verzorgde al gauw vluchten van en naar Zwitserland (Genève), België (Brussel), Frankrijk (Parijs) en Engeland (Londen). In 1961 werd Iranian Airways genationaliseerd en het jaar daarop werd Persian Air Services overgenomen. De nieuwe naam van de luchtvaartmaatschappij was Iran National Airlines en het embleem van de maatschappij werd de Homa, een mythische vogel, voornamelijk bekend uit de Soefi-legenden. De luchtvaartmaatschappij nam de naam Iran Air aan na de Iraanse revolutie van 1979. Ook de huidige Iran Air vliegtuigen zijn te herkennen aan het Homa symbool.

Teheran Airport

De hoofdstad Teheran heeft tegenwoordig twee vliegvelden die allebei als thuishaven dienen voor Iran Air. De binnenlandse vluchten worden gedirigeerd vanuit Teheran Mehrabad Airport, gelegen aan de westkant van de hoofdstad. Tot aan 2007 werd dit vliegveld nog aangewend voor zowel de nationale als de internationale passagiersvluchten van Iran Air. Omdat dit vliegveld min of meer in de stad ligt, was de mogelijkheid om uit te breiden zodoende nihil geworden. Daarom is er destijds voor gekozen om een compleet nieuwe luchthaven ten zuidwesten van de hoofdstad te bouwen. Dit was een gigantisch karwei en duizenden arbeiders waren in touw om het werk zo goed mogelijk uit te voeren. Bedrijfswagens met een inrichting zoals we die vinden op https://www.worksystem.nl/ waren dan ook onontbeerlijk voor een vlotte aanleg van het nieuwe vliegveld en de bijbehorende gebouwen. De nieuwe luchthaven met de naam Imam Khomeini International Airport is, zoals de naam al aangeeft, inmiddels de internationale thuishaven van Iran Air geworden.

De vliegtuigen

Iran Air beschikt voornamelijk over verschillende typen Airbus vliegtuigen, afkomstig uit Frankrijk. Tevens beschikt de luchtvaartmaatschappij over een aantal ATR 72 vliegtuigen, eveneens een Frans product. In 2015 beschikte de luchtvaartmaatschappij nog over maar liefst zestien Fokker 100 vliegtuigen, maar anno 2020 is dit aantal teruggebracht naar vier. Het totale vliegtuig arsenaal van Iran Air bedraagt tegenwoordig 41 vliegtuigen, waaronder een Boeing 747 die veelal ingezet wordt als vrachtvliegtuig.

Bestemmingen

Naast binnenlandse vluchten verzorgt Iran Air hoofdzakelijk vluchten van en naar India, het Midden-Oosten en Europa. Maar ook Rusland en Aziatische landen als Thailand, China, Japan en Zuid-Korea worden aangedaan, evenals de Afrikaanse landen Kenia en Uganda.