Wat is er aan de hand met de Boeing Max?
Sinds er in korte tijd twee ongelukken plaatsvonden met Boeing 737 Max toestellen staan deze al een flinke tijd aan de grond. Dit gebeurde al geruime tijd geleden. Gevolg is dat men al sinds medio maart aan het wachten is op groen licht om weer te gaan mogen vliegen met de vliegtuigen. Het is momenteel zo erg dat op het terrein van vliegtuigbouwer Boeing zelfs de parkeerplaatsen vol staan met vliegtuigen, waarvan men nog niet weet of en wanneer deze weer gebruikt mogen gaan worden. Het bouwen van de toestellen ging echter gewoon door waardoor deze bijzondere situatie ontstond.
Het mankement lijkt hem te zitten in bepaalde software van de toestellen. In de tussentijd is men bezig geweest om deze te updaten zodat dergelijke voorvallen niet meer zullen gebeuren. De overkoepelende autoriteiten zullen echter hun goedkeuring moeten geven voordat er daadwerkelijk weer gevlogen kan worden, wat inmiddels dus al ruim een half jaar duurt. Voor bepaalde luchtvaartmaatschappijen betekende dit dat in deze periode duizenden vluchten geschrapt moesten worden. Vooralsnog lijkt het erop dat er niet eerder duidelijkheid zal ontstaan dan rond het einde van het kalenderjaar.
De problemen ontstonden nadat een toestel van luchtvaartmaatschappij Lion Air op 29 oktober crashte in de Zee van Java. Alsof dit nog niet erg genoeg was volgde begin maart een toestel van Ethiopian Airlines. Beide rampen kosten in totaal aan meer dan driehonderd mensen het leven. Doordat beide ongevallen zo relatief kort na elkaar plaatsvonden werden er onderzoeken ingesteld naar de toedracht. Al snel kwam naar buiten dat er een verband was omdat beide toestellen exact dezelfde modellen waren. Ook veel Nederlandse vakantiegangers ondervonden hinder van deze problemen.