Vroeger had je boekingsloketten in plaats van internet
Luchthavens en cijfers

Vroeger had je boekingsloketten in plaats van internet

Een city ticket office (ook wel bekend als CTO) is misschien voor de ouderen onder ons beter bekend als boekingskantoor. Als detailhandelskantoor wilden zij in de tijd voor het internet nog wel eens een kantoorruimte huren namens een luchtvaartmaatschappij. Eigenlijk doen ze ongeveer hetzelfde als een reisbureau, maar dan zij ze gespecialiseerd in de vluchten van een bepaalde luchtvaartmaatschappij. Meestal waren hun winkelvestigingen te vinden in luxe winkelwijken.

Papieren tickets en fysieke kantoren

Voordat e-tickets bestonden gebruikten luchtvaartmaatschappijen nog papieren tickets. Om deze reden moesten ze nog een kantoorruimte huren omdat voor bepaalde soorten reiswijzigingen persoonlijke bezoeken aan deze ticketkantoren nodig waren. Denk hierbij aan dingen als het ticket fysiek te wijzigen of om te ruilen. Ook door de invoering van elektronische tickets in 1994 werden velen van dit soort kantoren gesloten, omdat ze niet meer zo sterk van belang waren, en omdat de kosten van de huur niet langer opwogen tegen de service voor klanten.

Vroeger heel normaal

Boekingsloketten waren vroeger heel gangbaar en je kwam ze wereldwijd in veel steden tegen. In sommige delen van de wereld zijn ze nog wel te vinden, maar in westerse landen zijn ze eigenlijk erg zeldzaam geworden. Een grotere Amerikaanse luchtvaartmaatschappij zoals American Airlines had ooit wel 110 van dit soort kantoren – vijf jaar geleden waren dit er nog maar drie.

Interieur

Het interieur van zo’n boekingsloket was natuurlijk erg gericht op vliegtuigen. Een beetje zoals in reisbureau’s waren er veel reisposters en modelvliegtuigen van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij te vinden. Er stonden rekken vol met brochures en kaarten van de huidige dienstregelingen, die je natuurlijk nog niet op internet op kon zoeken. Air India stond er zelfs om bekend dat ze originele kunstwerken uit India tentoongesteld had. Meestal werden in de boekingsloketten vooral vluchten gepromoot die vanuit het buitenland naar het thuisland van de luchtvaartmaatschappij vlogen.